دريانيوز: "مهندس احمدي" ، مدير ستادي شعب بانك كشاورزي حركت بر محور سياست هاي دولت ، رويكرد اصلي بانك كشاورزي استان است
، 01:03 / کد خبر: 223 / تعداد بازدید: 1129
"مهندس احمدي" ، مدير ستادي شعب بانك كشاورزي حركت بر محور سياست هاي دولت ، رويكرد اصلي بانك كشاورزي استان است
دريانيوز: بانك كشاورزي با پشتوانه 72سال تجربه و به عنوان تنها نهاد مالي تخصصي در بخش كشاورزي ايران با تعداد بيش از 1800شعبه در سراسر كشور ، حدود 70درصد تامين مالي اين بخش را انجام مي دهد . در خلال دهه گذشته اين بانك با حضور موثر در بازارهاي مالي و با تكيه بر تجهيز منابع كافي در تحقق اهداف و رسالت خويش علي الخصوص تامين اعتبارات مورد نياز بخش كشاورزي مثمر ثمر بوده است . رشد اعتبارات و سپرده هاي بانك به عنوان دو ركن اساسي در فعاليتهاي بانكي نشان از افق روشن و موفقيت هاي چشمگير اين بانك در دستيابي به استاندارد هاي يك بانك پيشرفته و نوين امروزي است. بانك كشاورزي با توجه به محدويت هاي كشور در منابع آب وخاك هر ساله تسهيلات مالي عمده اي براي اجراي طرح هاي متنوع آب وخاك پرداخت مي نمايد . از جمله اين طرح ها مي توان به طرح هاي سد سازي ، خدمات مختلف كشاورزي ، ايجاد آب بندها به منظور بهره برداري از آبهاي سطحي ، اجراي طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري ، تسطيح و زهكشي اراضي ، پوشش مسيرهاي انتقال آب و آبرساني و...اشاره كرد . اين بانك به منظور ايجاد تنوع بيشتر در خدمات بانك و پاسخگويي به نياز فعالان بخش كشاورزي در سالهاي اخير تلاش گسترده اي در زمينه توسعه خدمات بانكي در عرصه هاي مختلف از جمله بنگاه هاي اقتصادي زودبازده به عمل آورده است . با توجه به اهميت بانكداري الكترونيك در بانكداري نوين ، بانك كشاورزي با هدف ارائه خدمات مطلوب تر جهت رسيدن به استاندارد بانكداري الكترونيك از سال 1380 اجراي طرح عظيم بانكداري الكترونيك خود را با نام مهر (مديريت هوشمند رايانه اي ) آغاز نمود وبه عنوان اولين بانكي است كه به شبكه تبادل اطلاعاتي بانكي (شبكه شتاب و كليه دستگاههاي خودپرداز بانكهاي فعال در كشور بحرين ) بپوست . در اين راستا بانك كشاورزي با نصب دستگاه هاي متعدد خود پرداز و دستگاه پايانه فروش ( POS)تاكنون توانسته است بهترين خدمات را به مشتريان اين شبكه عظيم ارائه نمايد و براي اولين بار در تاريخ بانكداري ايران نسبت به صدور كارت اعتباري مهر اقدام نموده است . به منظور كاهش ازدحام و حضور نامنظم مشتريان در جلوي باجه شعب بانك و در اجراي "طرح تكريم ارباب رجوع"اين بانك با انجام بررسي هاي كارشناسي و مطالعه تجارب بانكها و موسسات مشابه خارجي، براي اولين بار در نظام بانكي كشور ،"سيستم نوبت دهي الكترونيكي "يا "پذيرش مشتريان"را درتعدادي از شعب سراسر كشور مورد استفاده قرار داده است . با توجه به نتايج مثبت حاصل از اين طرح به زودي ساير شعب بانك به اين سيستم مجهز خواهد بود . بانك كشاورزي با هدف خدمت رساني به مشتريان و مردم عزيز كشورمان ، در سال 82 براي اولين بار در كشور اقدام به راه اندازي مركز كارشناسي 24ساعته بانكي ( CALL CENTER)تحت عنوان مركز ارتباط سبز نمود . اين مركز پاسخگويي كليه مردم عزيز و كشاورزان و فعالان بخش كشاورزي كشور مي باشد . حساب قرض الحسنه پس انداز ويژه كشاورزي از سال 1377به طيف خدمات بانك اضافه شد . اين حساب عمدتا براي جذب منابع حاصل از فروش محصولات كشاورزي به ويژه گندم طراحي شده است ، ضمن آنكه افتتاح آن براي ساير اقشار نيز امكان پذير است . از ساير طرح ها و خدمات نوين بانك مي توان به خدمت ويژه براي زنان (طرح ايران ، طرح حضرت زينب كبري (س) و ...)،حساب سرمايه گذاري آتيه ، مشاركت در فعاليتهاي بورس ، طرح ناظرين ويژه و ...اشاره نمود . از جمله وظايف و ماموريتهاي مهم بانك ، صندوق كمك به توليد كنندگان خسارت ديده محصولات كشاورزي و دامي و صندوق بيمه محصولات كشاوزري است . اين صندوق با هدف حمايت از فعاليتهاي بخش كشاورزي كه به شكلهاي مختلف در معرض خسارات و صدمات ناشي از بلاياي طبيعي قرار دارند ، تشكيل گرديد . صندوق كمك به توليدكنندگان خسارت ديده محصولات كشاورزي و دامي ، به عنوان يكي از نهادهاي حمايتي در بخش كشاورزي ، اعتبارات بلاعوض بخشهاي آسيب ديده از عوامل مختلف قهري را به تناسب اعتبارات تخصيصي در اختيار خسارت ديدگان بخش قرار داده و يا در بازسازي منابع توليدي خسارت ديده حسب اعتبارات در اختيار مشاركت مي نمايد . يكي از اقدامات اساسي صندوق كمك، بررسي و برآورد خسارت وارده به بخش كشاورزي و انعكاس آن به مرجع ذيصلاح جهت تامين اعتبارات مورد نياز و در نتيجه كمك به بازيابي و حفظ توان توليدي خسارت ديدگان بخش كشاورزي است . صندوق بيمه محصولات كشاورزي در طول بيش از 23 سال فعاليت مستمر خود ، با گسترش پوشش بيمه اي در زير بخش هاي زراعت ، باغباني ، طيور ، شيلات و منابع طبيعي حمايت هاي موثري از بخش كشاورزي به عمل آورده است . با نگاهي با نمايه اي از سيماي تحولي درخدمات بانك كشاورزي ، فرصت را مغتنم شمرده به مناسبت هفته بانكداري به سراغ مدير ستادي شعب بانك كشاورزي استان هرمزگان رفته و پرسش هايي را پيرامون فعاليتهاي اين بانك در بخش هاي مختلف مطرح نموديم. مهندس "احمدي "با صميميت خاصي پذيراي گروه گزارش ما شد و به سوالات پاسخ گفت . آنچه مي خوانيد ماحصل گفت و گوي دوساعته ما با اين كارشناس مجرب امور بانكي است كه در كسوت مديريت ستادي شعب بانك كشاورزي استان هرمزگان انجام وظيفه مي نمايد . دريا : جناب آقاي احمدي؛ پيش از ورود به بحث ، مختصرا پيرامون مهمترين شاخص فعاليت بانك ، يعني پشتيباني از مقوله استراتژيك كشاورزي بااعطاي تسهيلات و ساير آيتم هاي حمايتي ، توضيح دهيد . - تشكر ويژه دارم از اينكه لطف نموديد و موضوع گزارش خود را به عملكرد و فعاليت هاي بانك كشاورزي اختصاص داديد . در پاسخ به اين سوال بايد گفت ؛اختصاص تسهيلات به بخش كشاورزي با هدف استقلال غذايي ، خودكفايي ، اجتناب از وابستگي براي تأمين نيازهاي تغذيه اي مردم صورت مي پذيرد . از اين رو بررسي عوامل مؤثر بر رشد بخش كشاورزي كه منبع اصلي تأمين نيازهاي داخلي كشور است گام مهمي در راستاي نيل به شكوفايي كشاورزي محسوب مي گردد و برخورداري از يك مكانيسم كشاورزي پيشبرنده از جمله نيازمنديهاي توسعه پايدار اقتصادي مي باشد . از طرفي با توسعه و استقلال بخش كشاورزي ، توليدات مازاد بر نياز كشور نيز قابليت صادرات و ارزآوري پيدا خواهند نمود كه اين مهم نيز به نوبه خود موجب رشد درآمدهاي ناخالص ملي و توسعه اقتصادي خواهد شد . لذا تا موانع توسعه اين بخش مرتفع نگردد ساير پيش فرصتهاي توسعه پايدار در اقتصاد كشور كمتر تحقق مي يابد . در اين راستا بانك كشاورزي استان هرمزگان بيش از 3 برابر سپرده هاي مردمي خود اقدام به پرداخت تسهيلات در بخش كشاورزي نموده است كه اهميت حمايت از بخش كشاورزي را بيشتر نمايان مي سازد ، لذا سپرده هاي مردمي تأثير بسزايي در رسيدن به اين مهم خواهد داشت و بانك كشاورزي از تمامي مردم و دستگاههاي اجرايي دعوت بعمل مي آورد تا براي مشاركت در اين امر خداپسندانه با انتقال منابع مالي يا افزايش سپردههاي خود نزد شعب اين بانك ، مديران و پرسنل آن را ياري نموده و از جوائز (1400 كمك هزينه خريد ادوات كشاورزي ، 1300 كمك هزينه سفر زيارتي حج عمره و 1200 دستگاه پژو 206) اين بانك ، در دو مقطع زماني از سال بهره مند شوند . استان در مجموع از فعاليت 32 شعبه بانك كشاورزي بهره مند است كه در زمينه ارائه خدمات به كشاورزان ، دامداران و صيادان و ديگر بهره برداران و فعالان بخش وهمچنين زير مجموعه آن انجام وظيفه مي كنند . بانك كشاورزي استان طي برنامه سوم ، در چارچوب سياستهاي كلي دولت در بخش كشاورزي با تزريق 1918 ميليارد ريال به تعداد 67هزارو487 فقره تسهيلات ، ضمن تأمين سرمايه در گردش و تسهيلات جاري مورد نياز براي حفظ و بهره برداري از ظرفيتهاي توليدي موجود ، با اعطاي سرمايه گذاري جديد به توسعه ظرفيتهاي توليدي بخش و ايجاد اشتغال اهتمام ورزيد ، در سال گذشته حجم اعتبارات پرداختي بالغ بر 832 ميليارد ريال به تعداد 21 هزارو 519 بهره بردار بوده و در همين 5 ماهه سال جاري كل تسهيلات اعطايي به 4802 بهره بردار بالغ بر 222 ميليارد ريال مي باشد . اين مديريت با تأكيد بر شعار دانايي ، تعهد و تلاش در جهت به ثمر نشاندن اهداف كه بيانگر بخشي از سياستهاي كلان دولت محترم مي باشد فعاليت خود را ادامه ميدهد و اميد است با تلاش متعهدانه يكايك همكاران در استان و با بهره گيري از توان علمي و تخصصي آنها بتوانيم نقش مؤثري در ارتقاء بخش كشاورزي ايفاء نمائيم . دريا : مستحضريد يكي از مهمترين رويكردهاي دولت نهم كه وجه همت همه دستگاههاي اجرايي قرار گرفته است ،توجه به مقوله مهم اشتغال مي باشد ، بفرماييد بانك كشاورزي در پاسخ به اين دغدغه دولت چه اقداماتي راانجام داده است؟ - در راستاي سياستهاي دولت جناب آقاي دكتر "احمدي نژاد" مبني بر رفع معضل بيكاري و ايجاد اشتغال در قالب توسعه و گسترش بنگاههاي كوچك اقتصادي وزودبازده ، بانك كشاورزي استان تسهيلاتي بالغ بر 490 ميليارد ريال در قالب طرح هاي زودبازده تخصيص خواهد داد كه اميدوارم با بررسي طرح هاي رسيده در اسرع وقت در اختيار واجدين شرايط قرار گيرد اين نكته رانيز بايد اضافه نمايم كه دغدغه بانك به عنوان حافظ سرمايه مردم كه مورد تاكيد دولت محترم نيز مي باشد ، فراهم نمودن شرايط ايجاد اشتغال پايداراست كه چرخ توسعه راشتابان در راستاي اهداف برنامه چهارم توسعه و چشم انداز 20 ساله كشور به حركت درآورد . دريا :يكي از مهمترين دغدغه ها و دلمشغوليهاي كشاورزان عزيز ، فرجام نامعلوم فعاليت آنان در بخش كشاورزي است به تعبيري وقوع برخي حوادث پيش بيني نشده طبيعي كه استان هرمزگان نيز به شكل جدي با آن مواجه است ، براي اين مهم چه اقدامي از سوي بانك كشاورزي انجام پذيرفته است ؟ - در پاسخ به اين دغدغه كه بسيار نيز حائز اهميت است بايد گفت ؛ بيمه محصولات كشاورزي در سطح استان با فعاليت مستمر خود توانسته است با زير پوشش بردن 37 هزارو 423 هكتار از اراضي و باغهاي سطح استان ، اين پشتوانه را براي توليد كنندگان بخش كشاورزي در قبال حوادث غير مترقبه فراهم آورد تا در صورت بروز خسارتهاي احتمالي ، جبران مالي نمايد . در اين ارتباط سال گذشته بالغ بر5/8ميليارد ريال خسارت به كشاورزاني كه محصولاتشان تحت پوشش بيمه بوده پرداخت شده است . دريا : از تعامل با سازمان جهاد كشاورزي بگوييد . - از مهمترين اقدامات اين بخش كه در سال جاري بعمل آمده ، امضاء تفاهم نامه همكاري بين بانك و سازمان جهاد كشاورزي است . لذا بمنظور هماهنگي هر چه بيشتر و همكاري دو جانبه بر ارائه خدمات بهتر به كشاورزان و توليدكنندگان عزيز بخش كشاورزي و همچنين در جهت برطرف ساختن موانع و مشكلات موجود در ارائه تسهيلات و سرمايه گذاري كه در نهايت رضايت مندي كشاورزان را بدنبال خواهد داشت ،تفاهم نامه همكاري بين بانك كشاورزي و سازمان جهاد كشاورزي استان امضاء شده است كه بر اساس آن مدير ستادي استان عضو شوراي هماهنگي سازمان جهاد كشاورزي خواهد بود و كارشناسان واجد شرايط جهاد كشاورزي استان و شهرستان به عنوان ضابط رسمي بانك انتخاب و معرفي مي شوند . خوشبختانه همكاري تنگاتنگي بين شعب بانك و مديريتهاي جهاد كشاورزي درسطح استان ايجاد شده و اجرائي شدن مفاد اين تفاهم نامه مي تواند كمك مناسبي به توسعه بخش كشاورزي در استان باشد. دريا : جناب آقاي احمدي ؛ يكي از مهمترين رويكردهاي بانك كشاورزي ، توجه به خدمات الكترونيك در عرصه بانكداري است كه در مقدمه بحث به آن اشاره شد ، بفرماييد در سطح استان هرمزگان در اين خصوص چه اقداماتي انجام پذيرفته است ؟ - در بخش بانكداري الكترونيك ، بانك كشاورزي استان هرمزگان با 7 شعبه مجهز به سيستمonline مهر در سال گذشته با صدور 16 هزار كارت از انواع مهر كارت ، ايران كارت ، كارت اعتباري ، كارت ملي جوان و مهر كارت نوجوان، بهترين سرويس دهي از نظر پرداخت وجه به دارندگان انواع كارتهاي بانكهاي عضو شتاب داشته است . دريا : تمديد بازپرداخت بدهي كشاورزاني كه از تسهيلات بانك استفاده نموده و به دلايل مختلف قادر به باز پرداخت در موعد سررسيد نشد ه اند، سخن رايج و به اصطلاح نقل محافل است بطوريكه در جريان سفر رياست محترم جمهور و هيات دولت اين نكته مورد توجه دولت نيز قرار گرفت .در خصوص وصول مطالبات و مصوبه هيات دولت توضيح دهيد. - همانگونه كه استحضار داريد همواره وصول مطالبات نقش اساسي در تأمين منابع مالي بانك براي پرداخت تسهيلات و ايجاد اشتغال و نهايتا " ايفاي وظيفه اصلي بانك به عنوان تأمين كننده نياز مالي بخش كشاورزي داشته است . از طرفي باعنايت به لزوم استمرار متمركز شدن فعاليتهاي بانكي در بخش كشاورزي و اختصاص منابع در اختيار به تأمين نيازهاي مالي كشاورزان و دامداران و ساير فعالين اين بخش ، اهميت وصول مطالبات بسيار چشمگيرتر خواهد بود . ياد آوري مي گردد كه بمنظور مساعدت به كشاورزان خسارت ديده ناشي از خشكسالي و براي بازيابي توان توليد آنها ، اجرائي نمودن بند 2 مصوبه هيئت محترم وزيران در سفر پر خير و بركت رياست محترم جمهور به استان هرمزگان از همان ابتداي سال اقدامات لازم انجام و بدهي سررسيد گذشته و معوق بدهكاران بخش كشاورزي كه فعاليت توليدي آنها در امر كشاورزي مستقيما " بر اثر خشكسالي سالهاي اخير خسارت ديده اند و قادر به تاديه بدهي خود نگرديده اند اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي ، تا تاريخ مصوبه ( 22/10/84 ) بمدت دو سال استمهال گرديد . بنابراين بدهكاراني كه سررسيد ديون آنها بعد از مصوبه مي باشد مي بايست بدهي خود را به بانك پرداخت نمايند . همچنين ياد آوري مي گردد ؛ بدهكاراني كه سررسيد بدهي آنها بعد از تاريخ مصوبه و تا پايان سال 84 مي باشند به استناد مصوبه هيأت مديره محترم بانك از بخشودگي 6 درصد جرائم تأخير تاديه در صورت پرداخت تا پايان شهريور ماه سالجاري بهره مند خواهند شد . بنابراين درخواست مي گردد تا بمنظور بهره مندي از اين بخشودگي كشاورزان و توليدكنندگان محترم از فرصت اندك باقي مانده كمال استفاده را ببرند . مسلما " هر چه ميزان مطالبات معوق كشاورزان به بانك كاهش يابد ، امكان ارائه تسهيلات بيشتر به مشتريان فراهم خواهد شد و اميد است با توجه به استقبال كشاورزان به بازپرداخت ديون خود و افزايش روند وصولي ما بتوانيم در جهت رشد و توسعه بخش كشاورزي در اين استان محروم ولي پرتوان گامهاي خوبي برداريم دريا :سخن آخر ! - مطبوعات و رسانه ها اين چشمان هميشه بيدار و ناظر، نقش بسيار برجسته اي در به نمايش درآوردن عملكرد دستگاهها و سازمانها داشته و دارند و مي توانند ضمن بيان عملكردها آنها را مقايسه و به ارزيابي بپردازند ، جادرارد تشكر صميمانه اي رااز اصحاب رسانه كه با تعامل مثبت و سازنده خود ما را در ارائه خدمات بهتر و مطلوبتر ياري رسان هستند ، داشته باشم براي همه عزيزان پرتلاش اين عرصه آرزوي موفقيت دارم.بي ترديد موفقيتهاي چند ساله اخير بانك كشاورزي در توسعه بخش كشاورزي و ساير صحنه هاي داخلي و جهاني ، مديون تلاش مدبرانه كاركنان زحمتكش بانك بوده است و از خداوند متعال توفيق روز افزون همه عزيزان را در ادامه اين خدمتگزاري خواهانم . گزارشگر : علي نظري