دریا نیوز







عواملي که باعث بالا رفتن فشار خون مي‌شوند


 

، 19:20   /   کد خبر: 8   /   تعداد بازدید: 2020


عواملي که باعث بالا رفتن فشار خون مي‌شوند

استرس:
هنگامي که در وضعيتي فوق‌العاده، اعم از تغيير موقعيت، اضطراب، عصبانيت و... قرار مي‌گيريم، بدن ما فعاليت خود را با يک سري تغييرات سريع داخلي تنظيم مي‌کند که يکي از مهم‌ترين آنها، آزاد شدن هورمون آدرنالين از غدد فوق کليوي است که با افزايش تعداد ضربان قلب و تنگ کردن عروق به کمک يک سري ترشحات ديگر، منجر به بالا رفتن فشارخون و رسيدن خون اکسيژنه به عضلات و مغز مي‌شود.

نمک:
ثابت شده است که شيوع فشار خون بالا در مناطقي از جهان که مصرف نمک بالاست، بيشتر است. مصرف نمک زياد از دوران شيرخوارگي پايه‌اي براي بالا رفتن فشار خون در سنين بالاتر خواهد شد. محدود کردن نمک در سالهاي بعدي براي بازگرداندن فشار خون به سطح عالي کافي نيست و تا حدي منجر به بهبودي مي‌شود. يک قاشق چايخوري نمک حاوي 2300 ميلي گرم سديم است که اين مقدار معادل کل مقدار مصرفي توصيه شده روزانه را تشکيل مي‌دهد.

سيگار:
با اولين پک به سيگار يا پيپ، فشار خون سيستوليک تا 25 ميلي‌متر جيوه افزايش مي‌يابد و علت آن نيز، آزاد شدن آدرنالين است.

تصلب شرائين (سخت‌شدن ديواره رگ‌ها):
تصلب شرائين علت اصلي پرفشاري مزمن خون است که عامل آغازين آن، آسيب به جدار داخلي عروق بوده و به دنبال رسوب کلسيم، کلسترول و فيبرين و... در جدار عروق رخ مي‌دهد.

چاقي:
فشار خون بالا در افراد چاق، دو برابر نسبت به افرادي که اضافه وزن ندارند و در محدوده وزن نرمال قرار دارند، شايع‌تر است. در اين موارد، کاهش اندک وزن نيز به پايين آوردن فشار خون شما کمک مي‌کند
 ورزش براي حفظ سلامت سرخرگ‌ها ضروري است  
 

 به گفته محققان، ورزش منظم با افزايش توليد اکسيد نيتريک در سلول‌هاي جدار داخلي سرخرگ‌ها به سلامت سرخرگها و تسهيل گردش خون کمک مي‌کند.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس از بوستون، مطالعه بر روي موش‌ها نشان مي‌دهد ورزش مغز استخوان را تحريک مي‌کند تا سلول‌هاي جديدي براي جدار داخلي سرخرگها توليد کند. اين سلولها جايگزين سلول‌هاي پير شده و سرخرگ‌هاي آسيب ديده را ترميم مي‌کنند.

ورزش به شيوه‌هاي متعددي به پيشگيري از تصلب شرايين کمک مي‌کند. ورزش کلسترول بد را پايين و کلسترول خوب را بالا نگه مي‌دارد و ديگر عوامل موثر در بروز تصلب شريان و تشکيل لخته‌هاي خون مانند فشار خون بالا، ديابت ، چاقي و فشار رواني را کاهش مي‌دهد.

حتي در افراد سالم که تصلب شريان ندارند بالا رفتن سن بر سلامت سرخرگ‌ها تاثير مي‌گذارد.

با بالا رفتن سن، سرخرگ‌ها سخت‌تر ، چسبنده‌تر و باريکتر مي‌شوند، اما مطالعات نشان مي‌دهد افزايش سن در افرادي که بطور منظم ورزش مي‌کنند تاثير بسيار کمتري بر سرخرگ‌ها مي‌گذارد.

دکتر `هاروي سيمون` سردبير نشريه `ديده‌بان سلامت انسان` در هاروارد که مشروح اين مطالعه را منتشر کرده است گفت: فقطتا چهار کيلومتري پياده روي سريع در روز مي‌تواند به حفظ جواني سرخرگ‌ها کمک کند.