دریا نیوز







در مورد رژيم گياهخواري چه مي دانيد

 

، 19:34   /   کد خبر: 7   /   تعداد بازدید: 1597


در مورد رژيم گياهخواري چه مي دانيد  

 


  دريانيوز : شروع گياهخواري با تاريخ پيدايش انسان در روي زمين آغاز شده است . انسان هاي اوليه در جنگل هاي گرمسيري زندگي مي کردند و خوراک آنها ميوه درختان بود. اما به واسطه پيش آمدهاي ناگهاني مانند زمين لرزه ، سيل و غيره به نواحي ديگري کوچ کردند و به تناسب تغييرات آب و هوايي و کمياب شدن ميوه ها و به علت گرسنگي مجبور شدند از گوشت جانوراني را که براي دفاع از خود مي کشتند بخورند و پس از کشف آتش اين عادت را حفظ نمودند. بودا ، زرتشت ، فيثاغورث ، سقراط ، افلاطون ، مولانا و عطار نيشابوري از جمله افرادي هستند که گياهخوار بوده و به شاگردان و پيروان خود اين شيوه را توصيه نموده اند.


گياهخواري چيست؟
در مقابل اصطلاح رژيم همه چيزخواري يا OMNIVOROUS DIET که شامل تمام منابع حيواني و گياهي مي باشد ، رژيم گياهخواري يا VEGETARIAN DIET وجود دارد يعني محدود کردن رژيم غذايي به غذاهاي گياهي و پرهيز از مصرف انواع گوشت ها و محصولات حيواني.


انواع رژيم گياهخواري :
رژيم گياهخواري انواع گوناگوني دارد که ما آنها را براي شما بيان مي کنيم. در بعضي از گروه هاي گياهخوار علاوه بر غذاهاي گياهي، از مواد غذايي ديگر با منشا حيواني نيز استفاده مي شود.
LACTO - VEGETARIAN : علاوه بر غذاهاي گياهي ، از فرآورده هاي لبني به جز بستني نيز استفاده مي کنند.
OVO- VEGETARIAN: علاوه بر غذاهاي گياهي ، از تخم مرغ نيز استفاده مي کنند.
LACTO-OVO- VEGETARIAN : اين گروه علاوه بر غذاهاي گياهي، از شير و تخم مرغ در برنامه غذايي خود استفاده مي کنند که متداول ترين و راحت ترين نوع گياهخواري است.
SEMI- VEGETARIAN : به نام رژيم نيمه گياهخواري است. اين گروه فقط گوشت قرمز را از برنامه غذايي خود حذف مي کنند، ولي محصولات لبني ، تخم مرغ ، مرغ و ماهي را مصرف مي کنند. اين نوع رژيم ممکن است به دلايل مذهبي و سنتي ، الگوهاي فرهنگي و يا جهت حفظ سلامتي اتخاذ شود.
VEGAN : تحت عنوان گياهخواري تام مي باشد که هيچ نوع گوشت و محصولات حيواني را مصرف نمي کنند. رژيم اين افراد شامل سبزيجات ، غلات ، حبوبات ، انواع مغزها ، دانه ها و ميوه ها مي باشد. اين گروه حتي از محصولات چرمي ، پشمي ، ابريشمي يا هرگونه محصول بدست آمده از حيوانات نيز استفاده نمي کنند.
PESCO- VEGETARIAN: اين گروه از فرآورده هاي لبني ، تخم مرغ و ماهي تغذيه مي کنند، اما از انواع ديگر گوشت پرهيز مي کنند.
FRUITARIAN : اين گروه فقط از ميوه هاي خام يا خشک شده ، انواع مغزها ، عسل و روغن زيتون استفاده مي کنند و غذاهاي پخته را به ميزان حداقل مصرف مي کنند.


فوايد رژيم گياهخواري:
رژيم گياهخواري داراي انرژي کمي است و کمتر از 30 درصد کالري آن توسط چربي ها تأمين مي شود . بيشتر چربي هاي مصرفي در اين رژيم ، اسيدهاي چرب غير اشباع مي باشد که حدود 60 درصد آن اسيد لينولئيک است. همچنين داراي مقدار زيادي کربوهيدرات هاي پيچيده و فيبر است. بنابريان براي کاهش وزن و درمان بسياري از بيماري ها موثر و مفيد است .
با توجه به اين توضيحات ، رژيم گياهخواري داراي مزاياي زير مي باشد:
- کمک به کاهش وزن
- کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلب و عروق
- کاهش سکته مغزي
- کاهش ابتلا به سنگ کيسه صفرا
- کاهش ابتلا به سرطان روده ، ريه و سينه
- کاهش ابتلا به ديابت نوع 2
- کاهش ابتلا به فشار خون و آرتريت روماتوئيد
- کمک به درمان يبوست


معايب رژيم گياهخواري :
1ـ ويتامين هاي B2 , B6 , B12 ، اسيد فوليک و عناصري مثل روي و آهن در منابع حيواني بيشتر و قابل جذب تر هستند.
2ـ وجود مهار کننده هاي جذب درمنابع گياهي مثل ` فيتات ` ( در غلات سبوس دار ، انواع مغزها و دانه ها )، اگزالات ( در اسفناج ، ريواس ، جعفري ، بادام زميني و انواع مغزها ) و سيترات ( در مرکبات ) باعث کاهش جذب مواد مغذي مي شوند.
3ـ کمبود اسيد هاي آمينه ضروري در غذاهاي گياهي
4ـ مصرف زياد ويتامين C ( در اثر مصرف زياد ميوه و سبزي ) باعث مي شود که مازاد ويتامين C به اسيد اگزاليک تبديل شود و خطر ابتلا به سنگ هاي اگزالاته در گياهخواران افزايش يابد.