دریا نیوز







لزوم ساماندهی بازار مسکن

، 10:03   /   کد خبر: 42010   /   تعداد بازدید: 531


دریانیوز:   وضعیت مسکن در بندرعباس در سال های اخیر در اوضاع نابسامانی قرار دارد و دولت قبل که متاسفانه هیچگونه طرح مسکنی را در کشور اجرا نکرد. در دولت سیزدهم نیز که نهصت ملی مسکن اجرایی شده است، اما در برخی مناطق اجرای این طرح با چالش هایی مواجه و انتظار می رود دولت تدابیر لازم برای برون رفت از این چالش ها داشته باشد تا مردم در تمام مناطق به خانه دار شدن امیدوار شوند. بندرعباس شهری مهاجرپذیر است که میزان نیاز به مسکن در این شهر بدلیل نیروی کاری که از سایر شهرهای کشور به بندرعباس آمده اند، چندبرابر سایر شهرهای کشور است و از طرفی دیگر سالانه صدها ازدواج و تشکیل خانواده جدید را داریم، اما برای این نیازهای مسکن تدبیری اندیشیده نشده است. صنایع و بنگاه های اقتصادی برای پرسنل شان مسکن نساختند و حتی بسیاری از واحدهای مسکونی سطح شهر بندرعباس را خریده اند ویا اجاره کردند و به عنوان مهمانسرا و... برای میهمانان شان و... نگه داشتند.

از طرفی دیگر در سال های اخیر که دولت سابق طرح مسکن مهر را تمدید نکرد و طرح جایگزینی را اجرایی نکرد، ساخت وسازها فقط توسط بخش خصوصی وافراد خاصی ومحدود انجام شد که تعداد این واحدها با نیاز جامعه تناسب نداشته و این موضوع باعث شد برخی سازندگان و مالکان املاک اقدام به احتکار املاک کنند و این موضوع باعث افزیش قیمت ها شد ودلالان و برخی سازندگان و بعضی مشاوران املاک  بایکدیگر برای افزایش قیمت مسکن تبانی نموده و قیمت املاک افزایش فزاینده ای یافت تا جاییکه بسیاری از خانواده ها از خانه دار شدن ناامید شدند. از طرفی دیگر طرح جهش تولید مسکن نیز که می توانست حباب قیمتی مسکن را از بین ببرد ومردم را به خانه دار شدن امیدوار کند که متاسفانه اینگونه نشد و این طرح آن طور که مسئولان اعلام کردند بدلیل آماده نبودن زمین، هنوز در بندرعباس اجرایی نشده و بعد از واگذاری زمین برای اجرای این طرح، اجرایی شود.البته دولت اعلام کرده بود زمین های مازاد ادارات در گام نخست برای اجرای این طرح درنظرگرفته شود. متاسفانه دلالان، سودجویان و مافیای مسکن از کمبود و احتکار مسکن در بندرعباس منفعت دارند. شرایط فعلی بگونه ای است که بسیاری از خانواده ها حتی توان پرداخت هزینه های بالای ودیعه برای رهن و اجاره مسکن را هم ندارند و خانواده ها با مشکلات خانوادگی و جدایی مواجه شده اند و نمی توانند راه حلی برای مشکلات شان بیایند.

قیمت گذاری مناسبی در حوزه مسکن وجود ندارد و قیمت هایی که توسط فروشندگان و بسازوبفروش ها ودلالان ومشاوران املاک اعلام می شود چندبرابر آن قیمتی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در زمینه قیمت تمام شده مسکن اعلام کرده بود و نیاز است نظارت هایی در این بخش وجود داشته باشد واز طرفی دیگر با مافیا، سودجویان و دلالان مسکن مقابله شود و همچنین متولیان دولتی مسکن در بندرعباس، اجرای طرح ملی نهضت تولید مسکن را در این شهر آغاز واز متقاضیان ثبت نام کنند تا گردن کلفتان مسکن، خون بی خانمان ها را درشیشه نکنند. بازار مسکن بایستی زیر ذره بین نهادهای نظارتی قرار گیرد و نظارت هایی بر این بخش وجود داشته باشد وافزایش نیز یابد وتدابیری برای کنترل قیمت مسکن و رهن و اجاره وجود داشته باشد تا مشکلات مردم در حوزه مسکن کاهش یابد. در حال حاضر مردم با مشکلات زیادی در این حوزه مواجهند و نیازمند اتخاذ تدابیری در این حوزه است و از ظرفیت انبوه سازان نیز بایستی برای افزایش تولید مسکن در استان استفاده شود.

علی زارعی/ دریا