دریا نیوز







مراقب خواب آخر هفته خود باشيد

  

، 21:52   /   کد خبر: 38   /   تعداد بازدید: 1446


مراقب خواب آخر هفته خود باشيد

دريانيوز : بيشتر خوابيدن در روزهاي تعطيل آخر هفته , تنظيم ساعت بدن را به هم مي زند .
محققان استراليايي مي گويند , خواب بيشتر حتي به مدت يک ساعت در روز آخر هفته با برهم زدن تنظيم ساعت بدن موجب مي شود فرد نخستين روز کاري خود را به سختي آغاز کند.
پروفسور لا‌ک از دانشگاه فليندرز مي گويد, مقايسه ميزان هورمون ملا‌تونين گروهي که روز آخر هفته مانند روزهاي ديگر خوابيدند و گروهي که بيشتر خوابيدند نشان مي دهد گروهي که روز تعطيل ديرتر بيدار شده اند تنظيم ساعت بدنشان به هم خورده است زيرا نورخورشيد صبح را از دست داده اند .
اين به اين معني است که فرد, خواب خوبي نداشته و بقيه ايام کاري هفته احساس خستگي خواهد کرد .
 کشف ارتباط چاقي با کم خوابي توسط محقق ايراني دانشگاه بريستول
شهراد طاهري محقق ايراني دانشگاه `بريستول` انگليس بر اساس تحقيق خود اعلام کرد: تمايل کودکان به بيدار ماندن شبانه با افزايش ميزان چاقي آنها مرتبط است.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين محقق ايراني افزود: تلويزيون، رايانه، تلفن همراه و ديگر وسايل سرگرم کننده بايد از اتاق خواب کودکان حذف شود تا آنها خواب خوبي را در شب تجربه کنند.
وي ادامه داد: مدارک بسياري وجود دارد که نشان مي دهد کاهش ساعات خواب شبانه به ايجاد تغييرات متابوليک در بدن مي انجامد که در نهايت اين روند به بروز چاقي، ابتلا به ديابت و بيماري هاي قلبي منجر مي شود.
يک تحقيق که سال گذشته در انگليس به چاپ رسيد، نشان داد: خواب غير کافي در نوزادان 30 ماهه با بروز چاقي در آنها در سن 7 سالگي مرتبط است.
به گفته `طاهري`، فقدان خواب در کودکان ممکن است مکانيزم بدن آنها را در تنظيم اشتها و مصرف انرژي تغيير دهد. محدوديت خواب در نوجوانان، افرادي که در سال هاي بحراني زندگي خود نياز به خواب بيشتري دارند نيز مشکل ساز است.
بنا بر گزارش رويترز، تحقيق ديگري که توسط `طاهري` در سال 2004 منتشر شد، نمايان ساخت: بدن بزرگسالاني که تنها 5 ساعت در طول شب مي خوابند تقريبا 15 درصد هورمون Ghrelin بيشتري در مقايسه با افرادي که 8 ساعت مي خوابند، ترشح مي کند. اين هورمون از معده ترشح مي شود و علامتي براي گرسنگي است. همچنين ترشح هورمون `لپتين` در بدن گروهي که کمتر مي خوابند بيش از 15 درصد کمتر است. اين هورمون از بافت هاي چرب زماني که ميزان انرژي در بدن اندک است، ترشح مي شود.
طاهري گفت: اگرچه خواب کم تنها دليل رشد روند چاقي نيست، اما تاثيرات آن بايد جدي گرفته شود.