دریا نیوز







آقای فرماندار جاسک! سلام

روزهای قبل از استقرار جنابعالی در فرمانداری شهرستان جاسک فرماندار سابق که توانسته بود با تلاش های مستمر خود موقعیت و پستش را حفظ نماید پیش از خشک شدن مرکب حکمش سراسیمه به محل ماموریت جدید شتافت.

حیدر احمد

، 17:00   /   کد خبر: 36   /   تعداد بازدید: 1331


آقای فرماندار جاسک! سلام

روزهای قبل از استقرار جنابعالی در فرمانداری شهرستان جاسک فرماندار سابق که توانسته بود با تلاش های مستمر خود موقعیت و پستش را حفظ نماید پیش از خشک شدن مرکب حکمش سراسیمه به محل ماموریت جدید و دلخواهش شتافت، و اینجا را به حال خود واگذاشت. در این مدت عملا فرمانداری جاسک (بنا به شهادت بسیاری از مراجعین) نیمه تعطیل بود تا آنجا که گویا آقای استاندار نیز از وضعیت پیش آمده در جلسه معارفه جنابعالی گله مند بوده اند. آقای فرماندار وضعیت در اینجا همین است. این شهرستان سکوی پرتاب مناسبی است برای مسئولین و مدیرانی که از اهالی اینجا نیستند!

در طول نزدیک به بیست سال که از عمر فرمانداری این منطقه می گذرد، بارها این داستان تکرار شده است. اتفاقا نگارنده این سطور در همان ابتدای شروع کار فرمانداری و این تغییر و تحول مطلبی تحت عنوان "از طلا گشتن پشیمان گشته ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید" در یکی از جراید محلی آن زمان نوشت که انعکاس دل مشغولی های مردم و هراسشان از این پدیده جدید در منطقه ای آرا م با مردمی خونگرم صادق و بی غل و غش و قانع سخت کوش بود.

آقای فرماندار در این جا سال هاست که این رویه جابجایی مسئولین تکرار می شود و هر دوره ای، گروهی و باندی این شهرستان پهناور را در اختیار می گیرند و مردم به اصطلاح محروم آن را به دنبال خود می کشند، و در پایان معمولا با یک جهش ناگهانی جابجایی لازم صورت می گیرد. بی آنکه کارنامه ای در میان باشد و یا اصولا عملکرد مسئول سابق مورد ارزیابی و توجه قرار گیرد. تا شاید حداقل آیندگان از دوران مسئولیتش پند آموزند که مبادا بار دیگر از همان سوراخ مارگزیده شوند!

همیشه سنت بر این منوال بوده که فرمانداران محترم برای حفظ موقعیت و مخفی نمودن ضعف های خود از طریق خبرسازان و طومار پردازانی که در اختیار داشتند ضمن کسب حمایت های لازم به اصطلاح مردمی در موارد لزوم در مقابل رقبا آنانکه قصد مزاحمت یا دخالت در امور جاریشان داشتند می ایستادند و بدین ترتیب منتقدین خود را خلع سلاح می کردند.

به جرات می توان گفت که در طول این مدت بیست سال کمتر فرمانداری به اینجا آمد تا پایان خوشی برای مردم فراهم آورد. البته استثنائاتی هم بودند که خدمات ارزنده ای از خود بر جای گذاشتند و نامشان هیچ گاه از حافظه مردم پاک نمی شود. اما متاسفانه بنا به دلایلی که گفته شد تعدادشان بسیار اندک و مدت ماموریتشان بسیار کوتاه و ناپایدار بوده است.

این نگارنده در این مدت به اندازه وسع خود همیشه سعی داشته است در ابتدای کار مسئولین، مواردی را یادآور شود.(از قضا مطلبی خطاب به جناب آقای شیخ الاسلامی استاندار محترم در بدو ورود ایشان تحت عنوان دولت عدالت محور و رفع محرومیت تاریخی جاسک از نگارنده به چاپ رسید که امیدوارم مورد توجه قرار گرفته باشد).

برادر محترم دولت حاضر مدعی است که فرصت های مناسبی را جهت کار و تلاش نیروهای مختلف مهیا ساخته است. ما هم فرض را براین گذاشته ایم که جنابعالی به عنوان نماینده این دولت، مرد هستید. بنابراین شما را به خدا برای یک بار هم که شده بیایید و به دور از هر گونه پیش داوری نیروهای صادق و کارآمد را به گرد خود جمع آورید و از فرصت به دست آمده در جهت محرومیت زدایی تلاش نمایید. هم اکنون نیروهای جوان فراوانی هستند که در زمینه های مختلف و در جهت بهره گیری ازمنابع موجود تلاش می کنند.

همان طور که جناب آقای استاندار گفته اند بحث ملی اشتغال با امنیت کشور و ثبات سیاسی و اجتماعی پیوند مستقیم دارد. این گفته به درستی حساسیت موضوع اشتغال را نشان می دهد. شناخت منطقه و برنامه ریزی برای بخش های مختلف اجتماعی یکی از ضروریات اجتناب ناپذیر امروز این شهرستان محسوب می شود. بحرا ن در خشکی و دریا مردم را دچار استیصال کرده است.

به همین دلیل فرصتی برای مناقشات باندی و گروهی نیست. هز چه سریع تر و بدون فوت وقت راه های بیرون رفت از بحران موجود را باید مورد توجه و ارزیابی قرار داد و با کمک همه نیروها به آن حمله ور شد. ما به شما التماس می کنیم توجهی به خط و نشان کشیدن بی مایگان معجول الهویه ایکه هنری جز بی اعتبار کردن دلسوزان این مردم را ندارند نداشته باشید و اگر برایتان امکان دارد به شدت از آن دوری کنید. که از حضورآن ها جر ایجاد تخاصم و مزاحمت و نفاق نتیجه ای نخواهید گرفت.

شما می توانید با استفاده از نکته نظرات مطلعین و فرهیختگان شهرستان تلاش های خود را حول محورهای زیر سامان دهید:

1 - شهرستان جاسک دارای امکانات بالقوه و کم نظیری است. در شمال، بشاگرد زرخیز زمانی محوریت ا قتصاد و تجارت بنگلان و جاسک را در چنگ خود داشته و تجاوز و پینه وران جاسکی محصولات دامی، کشاورزی و صنایع دستی این مردم زحمتکش، منزوی و بی ادعا را به آن سوی آب ها صادر می کردند .

مردم بشاگرد در بدترین شرایط و حتی در سال معروف به "بلیا" که بیماری وبا و قحط سالی کشتار فراوان داشت، از پای ننشستند و با شهامت و پشتکار بر زمین شخم زدند و سرزمین خود را احیا کردند. اما امروزه به دلیل سیاست های غلط پاره ای از مسئولین، این مردم، کوهستان ها و و دره های زرخیز خود را رها کردند. و به حاشیه نشینی شهر جاسک تن در دادند. بیکاری ناشی از این گونه مهاجرت ها شهرستان را به فاجعه ای اجتماعی نزدیک کرده است و زنگ های خطر اکنون به صدا در آمده اند.

آقای فرماندار، دلایل زمینه ها و انگیزه های فراوانی برای کوچ دوباره این مردم به موطن اصلی شان وجود دارد و این دولت اگر در گفتار خود صادق است می تواند از طریق اجرای طرح های بنیادین بشاگرد را حیاتی دوباره بخشد.

2 - مردم سرزمین شرق جاسک با در اختیار داشتن نزدیک به 300 کیلومتر ساحل و زمین های حاصل خیز فراوان چشم به راه اجرایی شدن سد جگین هستند تا بتوانند توان خود را به نمایش بگذارند.

انجام پروژه های کلان کشاورزی در این سرزمین منطقه را دگرگون خواهد نمود.

3 - بندر جاسک سابقه ای طولانی در زمینه صید و صیادی و تجارت دارد وجود 12 گمرک در سواحل جاسک استعداد این منطقه را در این زمینه ها نشان می دهد. تجدید نظر در عوارض گمرکی و تعدیل آن یکی از راههای فعال نمودن این بندر وخارج ساختن آن از بن بست موجود است.

4 - بندر جاسک ضمنا بندری صیادی است که مردم آن در گذشته محصولات دریایی خود را تا دورترین دنیای تاریخ تجارت روزگاران کهن می برده اند. متاسفانه در سال های اخیر و مخصوصا در دهه های گذشته صید بی رویه و لایروبی دریا توسط کشتی های غول پیکر ضربه شدیدی بر موجودیت آبزیان دریا و وارد ساخت و نتیجه این که امروز میزان صید صیادان سواحل منطقه، به شدت تنزل پیدا کرده تا آنجا که صیادان خورده پا تاب مقاومت را از کف داده و به ناچار به مشاعل کاذب دیگری روی آورده اند که این رویه زیبنده این ملک و ملت نیست.

کنترل و نظارت بر چرخه صید و صیادی، اجرای طرح بازسازی ذخایر آبزیان که توشعه پایدار صید امنیت غذایی و ایجاد اشتغال به دنبال خواهد داشت و تشویق تعاونی های صیادی به سرمایه گذاری در این بخش، تربیت کارورزان و متخصصان، تکثیر و پرورش انجام پروژه های برنامه ریزی شده با استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو در این زمینه، ترویج فرهنگ تکثیر و پرورش آبزیان در خانوارهای روستای ساحل نشین می تواند امید را به مردم محروم منطقه بازگرداند.

5 - جاذبه ها و جذب گردشگران بین المللی

ناگفته پیداست که امروزه صنعت توریزم نقش حیاتی و غیرقابل انکاری در توسعه اقتصادی و امنیت اجتماعی کشورها دارد. که متاسفانه کشور ما علیرغم داشتن موقعیتی ممتاز در جهان هنوز نتوانسته است سهم مناسبی را به خود اختصاص دهد.

منطقه و سرزمین بزرگ جاسک دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی متعددی است که از دیرباز مورد توجه جهانگردان بین المللی بوده است. مخصوصا زیبایی و آرامش

سواحل منطقه با بریدگی های منحصر به فردش همیشه نظر این گردشگران را به خود معطوف داشته است.

باز نمودن پرونده ای برای این بخش و به منظور توسعه این صنعت در منطقه از طریق اجراء طرح های زیرساختی می تواند تحولی چشمگیر در این گوشه از سرزمین پهناورمان ایجاد نماید.                     موفق باشید حیدر احمد