دریا نیوز







تغذيه در ايام امتحانات

   

، 19:52   /   کد خبر: 19   /   تعداد بازدید: 1674


تغذيه در ايام امتحانات

  

دريانيوز : در اين دوره خاص، دانش آموزان بيش از هر زمان ديگري نياز به تغذيه مناسب دارند، چرا که اشتهاي دانش آموزان، به هر دليلي، خواه به جهت استرس و هيجان زياد و يا به دليل فعاليت بيش از حد مغز، افزايش مي يابد؛ اما آنچه مي تواند نيازهاي تغذيه اي دانش آموزان را تأمين کرده و مانع از پرخوري و
بدخوري آنها نيز بشود، انتخاب رژيم غذايي مناسب، سالم و مغذي است.

صبحانه
پژوهش هاي انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد و بيمارستان تخصصي کودکان ماساچوست آمريکا نشان مي دهد کودکاني که صبحانه مي خورند، نمرات درسي به مراتب بالاتري نسبت به همسالان خود که صبحانه نمي خورند و يا صبحانه مناسبي نمي خورند، دارند. از سوي ديگر اين کودکان از جهت رفتاري، تعادل بيشتر داشته و به بيش فعالي دچار نمي شوند.
پژوهش هاي انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد و بيمارستان تخصصي کودکان ماساچوست آمريکا نشان مي دهد کودکاني که صبحانه مي خورند، نمرات درسي به مراتب بالاتري نسبت به همسالان خود که صبحانه نمي خورند و يا صبحانه مناسبي نمي خورند، دارند. از سوي ديگر اين کودکان از جهت رفتاري، تعادل بيشتر داشته و به بيش فعالي دچار نمي شوند.
غلات پخته شده، غذاهاي کم نشاسته، ميوه تازه همراه با نان و پنير به طور کلي هر خوراکي طبيعي و مغذي مي تواند به عنوان صبحانه مصرف شود.
متخصصان تغذيه مصرف غذاهاي پرشيرين، شيريني هاي غيرطبيعي، نان سفيد (باگت)، شکلات صبحانه، شيره خرما و انگور و.... را نامناسب دانسته و معتقدند اين قبيل خوراکي ها نه تنها دانش آموزان را تا هنگام ظهر سير نگه نمي دارند، بلکه به سرعت باعث تحريک اشتهاي کودکان شده و به اين ترتيب آنها از فاصله صبحانه تا ناهار حداقل ? بار از انواع خوراکي ها به ويژه خوراکي هاي مضري چون چيپس، پفک، ساندويچ و ... استفاده مي کنند.
بهترين رژيم غذايي مصرف صبحانه کامل و مغذي و يک ميان وعده سالم در فاصله بين صبحانه تا ناهار است.
پژوهشگران دانشگاه آکسفورد با کنترل شيوه تغذيه کودکان چند مدرسه در ايالت هاي گوناگون و جايگزين کردن مواد غذايي با ارزش تغذيه اي بالا به جاي خوراکي هاي مضر با ارزش تغذيه اي پايين به نتايج جالبي به اين ترتيب دست يافتند:
- رفتار کودکان به شدت تعديل شد.
- مشکلات گوارشي آنها برطرف شده و به طور کامل درمان شد.
- راندمان فراگيري آنها به ويژه در ساعات نخستين روز افزايش يافت.
- کاهش وزن در کودکان مشاهده شد.
اين پژوهشگران به والدين توصيه کردند که نه تنها برنامه منظم و سالم تغذيه اي توسط والدين تأثير بسزايي بر سلامت کودکان دارد، بلکه آموزش به کودکان مي تواند روند بهبود تغذيه اي آنها را تسريع بخشد.
به عقيده پژوهشگران بهترين گزينه براي وعده ناهار، مصرف غذاهاي غني از پروتئين - گوشت سفيد و ماهي در اولويت است - سبزي هاي پخته شده؛ سالاد بدون سس - غلات و حبوبات و انواع غذاهاي تهيه شده با سبزي تازه است. بهترين نوشيدني نيز آب و آبميوه طبيعي اعلام شده است.

عصرانه
در فاصله بين ناهار تا شام، کودکان نياز دارند تا پيش از آغاز تکاليف مدرسه؛ مرور دروس امتحاني و يا حتي تفريح و بازي، تجديد قوا کنند.
بهترين عصرانه يک فنجان آجيل خام، يک بشقاب ميوه شامل يک عدد سيب و پرتقال يا موز و پرتقال، کمي نان و پنير و سبزي يا گوجه فرنگي، يک ليوان شير و چند عدد بيسکويت ساده و يک ليوان آبميوه طبيعي است.
خوردن بستني يا شکلات فقط هفته اي يک بار توصيه شده و مصرف بيش از اين مقدار اضافه وزن را به دنبال دارد.
پژوهشگران دانشگاه آکسفورد معتقدند مصرف عصرانه بسيار شيرين همان طور که براي صبحانه توصيه نمي شود- به دلايلي که گفته شد - براي عصرانه نيز توصيه نمي شود، چرا که با ايجاد گرسنگي کاذب در کودکان، نياز به خوردن شام را افزايش داده و اضافه وزن کودکان را در پي دارد.

شام
متخصصان تغذيه مصرف شام براي همه رده هاي سني را مجاز نمي دانند، اما اگر غذاهاي سبک براي اين وعده انتخاب شود، چندان مضر نيست.
ميوه و سبزي تازه، سبزي هاي پخته شده، سالاد، نان و پنير و گردو و يک ليوان شير و غذاهاي سبکي از اين دست نه تنها نياز بزرگسالان، که نياز کودکان - از همان سنين کودکي - را نيز تامين مي کند.
فراموش نکنيم اضافه وزن و چاقي از همان کودکي بيماري هاي مختلفي را چه در کودکي و چه در بزرگسالي ايجاد مي کند و چاقي دوران کودکي، چاقي و بيماري دوران بزرگسالي به ويژه هنگام بلوغ را به دنبال دارد.
هر چند دانش آموزان نياز دارند تا در طول امتحانات از تغذيه مناسبي برخوردار شوند اما نبايد تغذيه مناسب با پرخوري و خارج شدن تغذيه از حالت تعادل اشتباه گرفته شود.
متخصصان تغذيه معتقدند رژيم غذايي غني از پروتئين - گياهي يا حيواني - انواع ويتامين ها و مواد معدني - با مصرف ميوه و سبزي تازه - و لبنيات به ويژه ماست و شير، بهترين برنامه غذايي براي دانش آموزان در همه حال به ويژه در طول امتحانات است .