دریا نیوز







اهميت فيبر در رژيم غذايي

      

، 16:39   /   کد خبر: 16   /   تعداد بازدید: 1230


اهميت فيبر در رژيم غذايي

 

دریانیوز : فيبر غذايي در واقع بخشي از يك گياه است كه ساختار آن را حفظ مي‌كنند. سلولز، همي سلولز، پلي ساكاريدها، پكتين، موسيلاژ و ليگنين همگي فيبرهاي غذايي محسوب مي‌شوند.
اين فيبرها به لحاظ شيميايي با هم ارتباطي ندارند اما همگي يك وجه مشترك دارند و آن اين است كه توسط بدن انسان هضم نمي‌شوند. به همين دليل به اصلاح اختلالات روده بزرگ (كولون) و حفظ عملكرد طبيعي آن كمك مي‌كنند بنابراين افزايش ميزان اين مواد در رژيم غذايي حائز اهميت است.


عملكرد كولون
عمل اصلي كولون تكميل فرآيند هضم است. اين پديده با حذف آب اضافي از باقيمانده‌هاي غذا از روده كوچك صورت مي‌گيرد. وقتي مواد زائد از روده كوچك به سرعت عبور مي‌كنند ، آب كافي جذب نمي‌شود. نتيجه دچار شدن به اسهال است.
در مقابل اگر عبور مواد زائد كند باشد، آب بيشتري جذب شده و به اين ترتيب يبوست ايجاد مي‌شود. اين مساله ساده گاهي به اختلالات گسترده‌تر و دشوارتري مي‌انجامد.
نقش فيبر
فيبر به انقباضات موجي و حركاتي دودي روده كه براي خروج غذا از روده كوچك صورت مي‌گيرد ، كمك مي‌كند. همچنين غذاهاي سرشار از فيبر ديواره‌هاي داخلي كولون را منبسط مي‌كنند.
اين امر عبور مواد از روده را تسهيل مي‌نمايد. مواد فيبري به صورت هضم نشده از روده كوچك خارج مي‌شوند. همچنين چند برابر وزنشان آب جذب كرده و اين امر به آسانتر شدن عمل دفع كمك مي‌كند.
رژيم غذايي پرفيبر در رفع يبوست موثر است. به همين دليل برخي اختلالات دستگاه گوارش از جمله هموروئيد و سندرم روده تحريك‌پذير با استفاده از يك برنامه غذايي سرشار از مواد فيبري برطرف شده يا بسيار كاهش مي‌يابد.
به علاوه به نظر مي‌رسد فيبر در درمان ديابت ، كلسترول بالا ، پوليپ‌هاي كولون و سرطان كولون موثر است.


غذاهاي حاوي فيبر
به منظور بهبود برنامه غذايي‌تان، مواد حاوي فيبر بيشتر را به آن بيفزاييد. اين مواد عبارتند از:
1) غذا و نان حاوي غلات سبوس‌دار
2) ميوه‌هاي تازه (با پوست)
3) ميوه‌هاي خشك (مانند كشمش ، آلو)
4) سبزيجات ريشه‌اي (مانند هويج، سيب‌زميني و شلغم)
5) سبزيجات تازه و خام مانند كلم (كاهو معمولا فيبر كمتري دارد)
خوردن غلات (مانند گندم) سبوس‌دار به هنگام صبح اغلب ساده‌ترين راه دريافت فيبر است. سبوس باعث توليد گاز و سروصدا در روده مي‌شود و حتي انقباضات خفيفي را ايجاد مي‌كند بايد ابتدا در مقادير كم خورده شود.
ميزان آن را به تدريج كه بدن به آن عادت مي‌كند مي‌توان افزايش داد.
البته همراه با مصرف فيبر، توجه به نكات زير هم اهميت دارد:
- مقادير كافي مايعات، شامل آب، و آب ميوه و سبزي بنوشيد.
- حداقل روزانه شش فنجان آب يا آب ميوه در برنامه غذايي خود داشته باشيد.
- آرام غذا بخوريد. درست جويدن غذا به بزاق و ترشحات هضمي معده ، كبد و پانكراس امكان مي‌دهد غذا را راحت‌تر بشكنند و اين به نوبه خود به جلوگيري از مشكلات بخش تحتاني دستگاه گوارش كمك مي‌كند.
- وعده‌هاي غذايي خود را در فاصله زماني منظمي دريافت كنيد.